ავტომობილების იმპორტი ამერიკიდან საქართველოში

2025-06-13 99 ნახვა Naniko Tsinadze
ავტომობილების იმპორტი ამერიკიდან საქართველოში

ავტომობილების იმპორტი ამერიკიდან საქართველოში, ბოლო წლების ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარული მიმართულებაა. ქართველი მომხმარებლები აშშ-ის ბაზარზე ეძიებენ ხელმისაწვდომ, ტექნიკურად გამართულ და მრავალფეროვან მოდელებს. 2025 წლის მიმდინარე მონაცემებით, ეს ტენდენცია კვლავ ძლიერია და ბაზარზე იზრდება მოთხოვნა როგორც ეკონომიური ჰიბრიდების, ისე პრემიუმ კლასის ავტომობილების მიმართ.

რატომ ამერიკა? აშშ-ის ავტობაზარი მსოფლიოში ერთ-ერთი უდიდესია და რამდენიმე მნიშვნელოვან უპირატესობას სთავაზობს ქართველ მყიდველებს: ფართო არჩევანი ნებისმიერი კლასისა და ბრენდის ავტომობილზე, შედარებით დაბალი ფასები, განსაკუთრებით დაზიანებულ და აუქციონზე განთავსებულ მანქანებზე, სერვისის გამჭვირვალე ისტორია (VIN-კოდის საფუძველზე), ონლაინ აუქციონების ფართო ხელმისაწვდომობა და დეტალური აღწერილობები.

საქართველოში იმპორტირებული ამერიკული ავტომობილების უმეტესობა შეძენილია შემდეგ აუქციონებზე:

  • Copart
  • IAAI (Insurance Auto Auctions)
  • Manheim
  • ACV Auctions
  • AutoNation Auction
  • Adesa Auctions 

Copart - მსოფლიოში ერთ-ერთი უმსხვილესი აუქციონია, რომელიც სპეციალიზებულია დაზიანებული ან დაზღვევის მიერ ჩამოწერილი ავტომობილების გაყიდვაში. ფასები ხშირად დაბალია, თუმცა საჭიროა შემდგომი სარემონტო ხარჯების გათვალისწინება. უშუალო წვდომისთვის მომხმარებლებს ხშირად სჭირდებათ ბროკერის მომსახურება.

IAAI (Insurance Auto Auctions) - ასევე სპეციალიზებულია დაზღვეული ავტომობილების გაყიდვაში. შედარებით ხშირად გვხვდება მაღალი კლასის, ნაკლებად დაზიანებული მანქანები. ვრცელდება ისეთი სერვისებიც, როგორიცაა AutoCheck და Carfax-რეპორტები.

Manheim - წარმოადგენს დახურულ დილერულ აუქციონს, სადაც იყიდება ახალი ან მცირე გარბენით ავტომობილები. აუქციონზე ჩვეულებრივ მომხმარებლებს წვდომა მხოლოდ ავტოიმპორტიორი პარტნიორების მეშვეობით აქვთ. აქ ფასები მაღალია, თუმცა ავტომობილების მდგომარეობა უკეთესი.

ACV Auctions - თანამედროვე, მთლიანად ონლაინ აუქციონია, რომელიც შედარებით ახალ ავტომობილებზეა ფოკუსირებული. თითოეულ მანქანას მოჰყვება ინსპექციის დეტალური აღწერილობა. დამწყები იმპორტიორებისთვის ACV შეიძლება იყოს მიმზიდველი, თუმცა ზოგჯერ შედარებით მაღალია საწყისი ფასები.

AutoNation Auction-ის ქსელის ფარგლებში არსებულ აუქციონებზე იყიდება მანქანები, რომლებიც ჩაბარებულია trade-in რეჟიმში ან ე.წ. „Certified Pre-Owned“ სტატუსით. ეს აუქციონი ხშირ შემთხვევაში გამოიყენება შედარებით პრემიუმ მოდელების შესაძენად.

Adesa Auctions - არის Manheim-ის პირდაპირი კონკურენტი, რომელიც ასევე მუშაობს მხოლოდ ავტოდილერებთან. აქ წარმოდგენილია როგორც დაზიანებული, ისე ტექნიკურად გამართული ავტომობილები. 

ავტომობილის იმპორტის პროცესი შემდეგ ძირითად ეტაპებს მოიცავს: პირველი ეტაპი სასურველი სატრანსპორტო საშუალების შერჩევაა და მისი ისტორიის საფუძვლიანი შემოწმება VIN-კოდის გამოყენებით. შეძენის შემდეგ, რომელიც დილერის ან ბროკერის დახმარებით ხორციელდება, ავტომობილის ტრანსპორტირდება აშშ-ს ერთ-ერთ საპორტო ქალაქში (მაგ., სავანა, ნიუ-ჯერსი, ლოს-ანჯელესი). საერთაშორისო გადაზიდვა ამერიკიდან საქართველოს (ბათუმი ან ფოთი) პორტებამდე, როგორც წესი, 2-დან 2.5 თვემდე გრძელდება.

განბაჟების წესები და ტარიფები: 2025 წელს საქართველოში, ავტომობილების განბაჟების პროცესი რამდენიმე ძირითადი პარამეტრის საფუძველზე ხორციელდება. ეს ფაქტორები მოიცავს სატრანსპორტო საშუალების ტიპს: (ბენზინის, დიზელის, ჰიბრიდული ან ელექტრო ავტომობილი), ძრავის მოცულობას, საექსპლუატაციო ასაკს და საბაზრო ღირებულებას. განბაჟების სტრუქტურა მოიცავს ისეთ კომპონენტებს, როგორიცაა საბაჟო მოსაკრებელი, აქციზის გადასახადი, დამატებული ღირებულების გადასახადი (დღგ) და ზოგიერთ შემთხვევაში, ბაჟი.

ავტომობილის ტიპები და განბაჟების სპეციფიკა:

  • ბენზინის ძრავიანი ავტომობილები: ბენზინზე მომუშავე სატრანსპორტო საშუალებების განბაჟებისას აქციზის ოდენობა განისაზღვრება ძრავის მოცულობისა და ავტომობილის ასაკის პროპორციულად. აღსანიშნავია, რომ ავტომობილის ასაკისა და ძრავის მოცულობის ზრდასთან ერთად, აქციზის გადასახადი პროგრესულად იზრდება. საბოლოო გადასახადის ოდენობას ემატება 18%-იანი დამატებული ღირებულების გადასახადი (დღგ).
  • დიზელის ძრავიანი ავტომობილები: დიზელზე მომუშავე სატრანსპორტო საშუალებების განბაჟების რეგულაციები უფრო მკაცრია. ამ ტიპის ავტომობილებზე დაწესებულია შედარებით მაღალი აქციზის გადასახადი. გარდა ამისა, საქართველოს ტერიტორიაზე დაიშვება მხოლოდ ის დიზელისძრავიანი ავტომობილები, რომლებიც აკმაყოფილებენ ეკოლოგიურ სტანდარტს Euro 5 ან მის ზემოთ. აღნიშნული სტანდარტის შეუსრულებლობის შემთხვევაში, ავტომობილის განბაჟება და შესაბამისად, მისი იმპორტი აკრძალულია.
  • ჰიბრიდული ავტომობილები: ჰიბრიდული სატრანსპორტო საშუალებებისთვის გათვალისწინებულია საგადასახადო შეღავათები. 2025 წლის განმავლობაში მათზე აქციზის გადასახადი 60%-ით არის შემცირებული ანალოგიური მოცულობის ბენზინის ძრავიან ავტომობილებთან შედარებით. აღნიშნული შეღავათი ხელს უწყობს ჰიბრიდული ავტომობილების იმპორტის ზრდას საქართველოში.
  • ელექტრომობილები: ელექტროძრავაზე მომუშავე ავტომობილებისთვის, წინა წლების მსგავსად, 2025 წელსაც სრული საგადასახადო შეღავათები მოქმედებს. კერძოდ, მათ არ ექვემდებარება არც აქციზის და არც დღგ-ს გადასახადი. ეს დროებითი შეღავათი ძალაშია მინიმუმ 2025 წლის ბოლომდე, ხოლო მისი გაგრძელება მთავრობის ეკოლოგიური პოლიტიკის პრიორიტეტებზეა დამოკიდებული.

 

ავტოიმპორტის სარგებელი და რისკები: როგორც ნებისმიერი საინვესტიციო გადაწყვეტილება, ავტომობილის იმპორტიც მოიცავს პოტენციურ სარგებელსა და გარკვეულ რისკებს. ქვემოთ განვიხილავთ მათ ძირითად ასპექტებს:

სარგებელი:

  • ამერიკის ბაზარზე არსებული კონკურენტუნარიანი ფასები.
  • ხელმისაწვდომობა მაღალი ხარისხის მოდელებზე.
  • ტრანსპორტის ტექნიკური ისტორიის გამჭვირვალობა.
  • არჩევანის ფართო სპექტრი.

რისკები:

  • დამალული ან არასრულად აღწერილი დაზიანებები.
  • საქართველოში რემონტის მაღალი ხარჯები.
  • არაპროფესიონალი შუამავლების მიერ დაშვებული შეცდომები.
  • ტრანსპორტირებისა და განბაჟების პროცესის დაგვიანება.

დასკვნა: აშშ-დან ავტომობილების იმპორტი საქართველოში კვლავ რჩება ერთ-ერთ ყველაზე ეკონომიურ და მოქნილ საშუალებად სატრანსპორტო საშუალების შეძენისთვის. თუმცა, ამ პროცესის წარმატებით განხორციელება მოითხოვს სათანადო გამოცდილებას, სანდო პარტნიორების შერჩევას და საფუძვლიანად დაგეგმილ ლოგისტიკურ ჯაჭვს. სათანადო სიფრთხილისა და ინფორმირებულობის პირობებში, ამერიკიდან ავტომობილების იმპორტი შესაძლოა იქცეს არა მხოლოდ ეკონომიურ გადაწყვეტილებად, არამედ მომგებიან ბიზნესადაც.

დატოვე კომენტარი